Mikrofone am Rednerpult

Unsere Vortragsthemen auf internationalen Fachkongressen

Hier finden Sie eine Liste aller aktuellen Themen, über die unsere leitenden Operateure und Ärzte auf renommierten, internationalen Fachkongressen berichtet haben. Wenn Sie auf den Unterseiten die blauen Titel klicken, klappt der gesamte Text des jeweiligen Abstracts auf.

Case Reports / Untersuchungen

Moderne Kombinationstherapien bei AMD

Autor: H. Kaymak H.(1)

Vortrag von Dr. Kaymak auf dem 9. Euretina Kongress in Nizza

Ergebnisse: In einer Untersuchung, an der 110 Patienten teilgenommen haben, konnte die Wirksamkeit von innovativen Kombinationstherapien von Photodynamischer Therapie (PDT) mit der Injektion von Anti-VEGF-Medikamenten bei feuchter AMD belegt werden. Diese Therapien sind deshalb effektiver als eine PDT-Monotherapie, weil feuchte AMD verschiedene Ursachen hat, die so gezielter und effektiver behandelt werden können. 78 % der Patienten, die eine Kombinationstherapie erhielten, brauchten keine Nachbehandlung. Für Patienten ist es schonender und nebenwirkungsärmer. (PDF, 180 kb).

Optische Abbildungsqualität nach Myopiekorrektur - ICL versus Laser

Autoren: H. Kaymak(1), D. Breyer(1), K. Klabe(2), F. Henke (Dillner) (3)

Hintergrund: Die Abbildungsqualität nach Implantation von ICL oder verschiedenen Lasermethoden wird kontrovers diskutiert. Material / Methode: Retrospektiver Vergleich der subjektiven Refraktion und Aberrometrie innerhalb der jeweiligen Methode und der Methoden untereinander.

Ergebnis: Die vorläufige Auswertung ergab eine bessere optische Abbildungsqualität nach Implantation von ICL. Die Flexmethode scheint der Excimermethode überlegen zu sein. Schlussfolgerung: Je nach Indikationsgebiet und Ansprüchen der Patienten ist die Implantation von ICL einer Laserbehandlung vorzuziehen.

Case Report – Femto-LASIK after LTK with Holmium Laser

Authors: H. Kaymak(1), D. Breyer(1), K. Klabe(2), F. Henke (Dillner) (3)

Background: We report one 42-year-old patient treated in 1996 with the Holmium Laser for Laser Thermal Keratoplasty (LTK). A residual cylinder of -3.5 Diopters was noticed, but no site-threatening complications arose. Material / Method: Topography-assisted Femto-LASIK was performed to reduce cylindrical power on the right eye with a Flap thickness of 100 μm. Postoperative topography, Pentacam, OCT of the anterior segment, aberrometry and subjective refraction were examined.

Results: Femto-LASIK on the LTK treated eye resulted in enhanced uncorrected as well as best corrected distance visual acuity. The edges of the Flap adapted nicely in the area of thermal keratoplasty scars. Conclusion: Satisfying results can be achieved with Femto-LASIK after unsuccessful LTK in patients with high astigmatism.

Case Report – Nd:YAG-Capsulotomy after implantation of multifocal IOL AT.LISA

Authors: H. Kaymak(1), D. Breyer(1), K. Klabe(2), F. Henke (Dillner) (3)

Background: Objective evaluation of the image quality in a patient with posterior capsule opacification (PCO 1+) and MIOL-implants before and after YAG-capsulotomy. Material / Method: Nd:YAG capsulotomy was performed in a 57-year-old-patient 7 month after MIOL-implantation. Pre- and postoperative aberrometry with the KR-1W aberrometer and subjective refraction were analyzed.

Results: Aberrometry after Nd:YAG capsulotomy of slight PCO showed less aberration, increased visual acuity and finally a better image quality. Conclusion: Increased visual acuity and image quality can be evaluated after Nd:YAG-capsulotomy even in slight PCO. We think that early YAG-capsulotomy is justified also according to our objective observation in MIOL patients.

Case Report - Implantation of Bitoric MICS IOL to Correct Keratokonus

Authors: H. Kaymak(1), D. Breyer(1), K. Klabe(2), F. Henke (Dillner) (3)

Background: We implanted bitoric MICS IOL after CO-MICS surgery in a 69-old man with hyperopia, cataract and keratokonus in both eyes. Material / Method: Monofocal bitoric IOL with cylindrical power of 4 and 5 diopters were implanted through a 1.6 mm incision after phacoemulsification. Postop aberrometry, videokeratography and subjective outcome were examined.

Results: The preliminary analysis showed an improved optical image quality and refraction after implantation of IOL. The patient reported that he had never seen better in his live before even with glasses or contact lenses. Conclusion: Keratokonus patients with cataract can be treated very well with bitoric IOL after CO-MICS.